Om vuggestuen

dOT  Hvordan arbejder vi i vuggestuen
Her hos os er det meget vigtigt at skabe rammer og tydelige rutiner, for at give børnene tryghed og nærhed.
Dette ved at være sammen med kendte voksne og børn i dagligdagens aktiviteter, som f.eks. sanglege, rollelege, grovmotoriske aktiviteter og vores fantastiske udeareal.
Vi tilpasser hverdagen til det enkelte barns udviklingstrin og behov. Vi øver både i at mærke efter egne følelser og behov, og i at få øje på andre og at give vennerne plads til også at være en del af fællesskabet

dOT  Selvhjulpenhed
Vi mener, at barnet spiller en stor rolle i sit eget liv, derfor er det, at kunne gøre tingene selv og at blive anerkendt vigtig.
Dette foregår gennem fysiske anvisninger, verbal guidning, ros, gentagelser og inddragelse i daglige opgaver.
I børnenes hverdag i vuggestuen er der mange rutiner, hvor børnene kan inddrages og det har vi i Tumlehøj valgt at gøre i vid udstrækning. Selvhjulpenhed er ikke målet i sig selv, men et middel til at fremme barnets udvikling og læring. Når børnene inddrages aktivt, kan det fremme læringen på følgende områder:
•    Motorisk og sansemotorisk
•    Kropsbevidsthed
•    Sociale kompetencer
•    Samarbejde og indfølingsevne/empati
•    Sprog og begreber
•    Koncentration og fordybelse
•    Selvtillid og selvværd, gennem udvikling inden for alle de ovennævnte områder.

dOT  Forældresamarbejde
Vi vil gerne have et nært og tillidsfuldt samarbejde med forældrene og prioriterer derfor den daglige kontakt. Vi skaber rammer for en åben dialog, så vi sammen kan skabe sammenhæng i barnets hverdag, så I trygt kan aflevere jeres barn hos os. Hvis I kommer hjem og undrer os over noget vi har sagt eller gjort, så kom endelig tilbage og vend det med os.

dOT  Sprogstimulering
Vi arbejder meget med sprogstimulering f.eks at sætte ord på børnenes handlinger, understøtte sproget med fysiske anvisninger, tegn til tale, gentagelser, fagtesange, rim og remser osv. Vi arbejder også med sprog i små grupper, dette for at fremme de børn, som fungerer bedre i små grupper.
Dette gør barnet i stand til at kunne sætte ord på sit eget liv; egne følelser, ønsker og behov.

dOT  Kreativitet
Vi kan godt lide at være kreative både ude og inde. Vi kan f.eks. sætte perler på elastiksnor eller piberensere, male med vandfarve, fingermaling, lime fjer og palietter, tegne, øve i at klippe, lave værker med mudder, arbejde med ler, grød, silk clay osv. Både børn og voksne får løbende nye og anderledes ideer, og vi er ikke bange for at prøve ting af.

dOT  Udeliv
Vi er i vuggestuen vilde med udelivet. Vi sanser legepladsen og nærområdet (sand, vand, mudder, græs, blade, pinde og hvad vi nu ellers kan finde af forskellige naturmaterialer), vi mærker vinden, regnen, sneen i ansigtet. Vi pjasker med vand og mærker forskellen på vandkamp om sommeren og koldt vand i vintermånederne. Vi kigger efter kriblekrabledyr i græsset, i jorden og under stubbe. Vi artsbestemmer med bøger, billeder eller telefonen.  Vi følger børnenes initiativer og hjælpe dem med at undersøge nogle af de ting, som optager dem i naturen. Vi kan hjælpe dem med at gå på opdagelse, undersøge i bøger og på nettet, lade børnene spørge forældre eller bedsteforældre eller vi kan invitere en ekspert fra nærområdet f.eks. jæger, skovhugger, slangetæmmer osv.  Vi kigger på de dyr, som bliver placeret i vores rådnebur og følger processen. Vi snakker om børnenes observationer og undringer. Hvordan lugter en død ræv f.eks. på en varm dag? Vi følger med i årstidernes skiften, vi snakker om det, synger om det og tager naturmaterialer med indenfor og kigger på det eller laver kreative ting af hvad vi kan finde.

Legeplads         Legeplads

dOT  Ind imellem har vi udemåned, hvor de fleste at vores aktiviteter, foregår udenfor, disse er naturligvis tilpasset aldersgruppen. Vi kan gå på opdagelse i naturen, på legepladsen, i anlægget. Vi kan hoppe i vandpytter, plukke blomster, smide med blade eller sne, lave planteprojekt eller hvad årstiden nu byder på. Vi kan spise vores mad ude eller lave bål. Vi har også en besøgs kanin. Hvordan ser den ud? Hvad kan den? Hvad spiser den? Hvordan føles eller lugter den? Hvordan reagerer den, når vi nusser den, laver hurtige bevægelser eller giver den mad?